پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کارگران قدرت حفظ خانه اجاره‌ای قبلی‌شان را ندارند | راه خانه‌دارشدن کارگر چیست؟

  • کد خبر: ۱۱۳۵۹۲
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کارگران قدرت حفظ خانه اجاره‌ای قبلی‌شان را ندارند | راه خانه‌دارشدن کارگر چیست؟
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: زمین رایگان، وام‌های بلندمدت همراه با قسط‌های کم در بستر شرکت‌های تعاونی مسکن کارگران، راه خانه‌دارشدن کارگران در وضع موجود است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفتگو با شهرآرانیوز درباره مسئله تأمین مسکن جامعه کارگری تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم کارگران، مسکن است. باتوجه‌به افزایش حقوق هرسال و همچنین افزایش حقوق امسال نسبت به سال‌های گذشته، امسال به‌دلیل جراحی و تغییرات اقتصادی، دستمزد کارگر کاملا بلعیده شد و چیزی برای کارگر نگذاشت تا دست‌کم مسکن اجاره‌ای قبلی‌اش را حفظ کند. کارگران همچنان با مشکلات عدیده‌ای در بخش مسکن، درمان و... روبه‌رو هستند.

تصمیم‌گیری برای جامعه کارگری، قبل از جراحی اقتصادی بود

به‌گفته هادی ابوی، اگر می‌دانستیم جراحی اقتصادی به این شکل قرار است اتفاق بیفتد و طوری فراگیر شود که گران‌شدن چهار قلم کالا به سایر کالا‌ها و خدمات سرایت کند، قطعا در شورای‌عالی کار در حوزه مسکن پیشنهاد‌هایی بهتر مطرح می‌کردیم.

حق مسکن کارگر در ماه فقط ۵۵۰ هزار تومان

او می‌گوید: متأسفانه در حوزه مسکن، کارگران قدرت حفظ خانه اجاره‌ای سال قبلشان را ندارند، به‌طوری‌که اجاره‌بها و رهن منازل نسبت به سال قبل چندین‌برابر شده است. در این اوضاع، به‌جای حمایت از کارگر، کج‌سلیقگی و بی‌تدبیری در حوزه مسکن کارگران باعث شد ماهانه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگر به ۵۵۰ هزار تومان در هیئت‌دولت کاسته شود که مسلما این رقم‌ها نه‌تن‌ها به حوزه مسکن کمک نمی‌کند، بلکه بدتر هم خواهد شد.

راه خانه‌دارشدن کارگران چیست؟

این فعال جامعه کارگری اضافه کرد: به‌هرحال کارگران مشکلاتی عدیده در زمینه مسکن دارند. زمین رایگان، وام‌های بلندمدت همراه با قسط‌های کم در بستر شرکت‌های تعاونی مسکن کارگران، راه خانه‌دارشدن کارگران در وضع موجود است.

نسخه‌ واحد برای کارگران پیچیده نشود

به‌گفته ابوی، کارگران معمولا چندین دسته و گروه هستند. ما کارگرانی داریم که در کارخانجات کار می‌کنند و شغلشان ثابت است و از امنیت شغلی بهتری برخوردارند و امکان دریافت تسهیلات از کارفرما از طریق بانک‌های عامل برایشان فراهم است. اما برخی کارگران ساختمانی هم داریم که کارگر آزاد محسوب می‌شوند که هیچ ضامن و تعاونی از آن‌ها حمایت نمی‌کند. بنابراین، اگر به تعاونی مسکن کارگری تأکید داریم، به این دلیل است که باید شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به اقتضای وضع کارگران در تعاونی در نظر گرفته شود؛ اما اینکه نسخه‌ای واحد برای کارگران پیچیده شود و از طریق ثبت‌نام در سامانه، شرایط مساوی برای همه در نظر گرفته شود، مسلما راه‌گشا نیست.


او همچنین تأکید کرد: در دهه هفتاد بیشترین خانه‌ها برای کارگران ساخته شد. اگر بررسی کنیم، می‌بینیم دولت در آن زمان زمین رایگان در اختیار تعاونی‌های مسکن کارگری گذاشته بود که بر اساس عضوگیری تعاونی‌ها، اقدامات خوبی انجام شد و برخی کارگران صاحب‌خانه شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->